tag:blogger.com,1999:blog-637925846762096329.post2240106791861125100..comments2020-04-07T23:55:28.142+03:00Comments on Izsák Balázs blogja: Kohéziós politika és nemzeti régiók, avagy a polgári kezdeményezés székelyföldi szempontjaiIzsák Balázshttp://www.blogger.com/profile/13068292534717774469noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-637925846762096329.post-3679839932763721412012-01-13T19:56:27.732+02:002012-01-13T19:56:27.732+02:00Tisztelt Uram!
Kérem, tekintse kivételesnek a vá...Tisztelt Uram! <br /><br />Kérem, tekintse kivételesnek a válaszomat, mivel nem szoktam álnevűekkel eszmecserét folytatni. Igazán nem is értem, mi akadályozza abban, hogy bemutatkozzon, hiszen a kérdések alapján nincsen szégyellnivalója, bátran vállalhatná a nyilvánosságot és a felelősséget is a leírtakért. Én személyesen örvendek minden komoly érdeklődőnek. Megértem a panaszait, amelyek a "komment-társadalomra" vonatkoznak, semmiképpen nem a Székely Nemzeti Tanács küldötteire, akik vállalják a nevüket, vállalják a nyilvánosság előtt a feladatot, amellyel a közösségük megbízta őket. Az Ön panaszát kiváltó okok akkor fognak megszűnni, ha megerősítjük a civil kurázsit az emberekben épp a személyes példa-adással: vállaljuk a véleményünket a nyilvánosság előtt! <br /><br />Vegyük sorra a kérdéseit. <br /><br />1. Mi az őshonos kisebbség, őshonos nép, őshonos közösség fogalmait ugyanabban az értelemben használjuk, amelyben az Európa Tanács 1201 számú ajánlása a kisebbség fogalmát. Ennek megértéséhez el kell olvasni az ajánlás első szakaszának első cikkét, de nagyon fontos a Worrms jelentést is elolvasni hozzá (Doc. 6742/1993, Parliamentary Assembly of the Council of Europe), mivel e nélkül nem érthető a mi szóhasználatunk. Túl hosszú és túlságosan bonyolult lenne a kisebbség szóhoz tapadó negatív mellékzöngéket, a rossz társadalmi visszhangot úgy megszüntetni, hogy minden alkalommal idézzük a fentieket. <br /><br />2. A nemzetiségi arányok megváltoztatásának számtalan praktikája van. Ezek többsége eléggé ismert. Románia kötelezettséget vállalt, hogy tartózkodik az ilyen intézkedésektől. Más kérdés, hogyan lehet betartatni az ilyen vállalásokat, és közösségünk képviselőiben van-e erre politikai akarat. A majdani autonóm Székelyföld közhatóságainak lesz a feladata efelett is őrködni. Lehet tanulni Dél-Tiroltól, ahol ezt a kérdést elég jól megoldották. <br /><br />2.b. A nyárádszeredai ügy egy sajátos és bonyolult jogi, politikai kérdés. Egyetemes megoldás, egyetemes recept nincsen, a konkrét feltételek ismeretében lehet minden ügyet megoldani. Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy a felekezeti törvény következetes betartása, a diszkriminációmentesség elvének következetes alkalmazása elejét venné az újabb ortodox templom felépítésének Nyárádszeredában. Ezt a küzdelmet az autonómiaküzdelemmel párhuzamosan kell megvívni, akár attól függetlenül. <br /><br />2.c. Az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanácsnak van két törvénytervezete: A romániai magyar nemzeti közösség személyi elvű autonómiájának statútuma, és a Sajátos jogállású önkormányzatok autonómiájának statútuma. Ezeket elő kell venni újra, de ezt maguknak az érintetteknek kell megtenniük. Ha Érmellék magyarsága nem akar autonómiát, akkor a törekvést nem lehet kívülről ráerőltetni. Ha akar, és tesz is érte, boldogan vállaljuk vele a szolidaritást.Izsák Balázshttps://www.blogger.com/profile/13068292534717774469noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-637925846762096329.post-20798711865256022692012-01-12T21:45:30.026+02:002012-01-12T21:45:30.026+02:00Nincs szükség ilyen elbírálásra. Lehet tudni, hogy...Nincs szükség ilyen elbírálásra. Lehet tudni, hogy melyek azok, és a kérdés jóhiszemű megközelítését feltételezve ebből kell kiindulni. Azt is mondhattam volna, hogy egyszerű aritmetikai kérdés: ha egy kisebbség egy adott régióban többséget alkot...stb. Székelyföld népe, a magyar nemzeti önazonosságú székelység a román állam hivatalos népszámlálási adatai alapján is többséget alkot a szülőföldjén. Ez evidencia. Székelyföld határa, nyelvi, etnikai, kulturális határ is egyben. Aki nem hiszi el, menjen át Nyárádremetéről Alsóköhérre és meggyőződhet róla. <br /><br />Ami a további kérdéseit, véleményeit illeti, csak akkor engedélyezem, ha előtte bemutatkozik. Ha nyomós oka van arra, hogy ezt ne tegye meg a nyilvánosság előtt, akkor írja meg ezt nekem magánlevélben a Székely Nemzeti Tanács honlapján megtalálható email-címre.Izsák Balázshttps://www.blogger.com/profile/13068292534717774469noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-637925846762096329.post-35982545441059850912012-01-12T08:25:30.907+02:002012-01-12T08:25:30.907+02:00(Az előző folytatása)
3. A tervezett jogszabály, ...(Az előző folytatása)<br /><br />3. A tervezett jogszabály, vagy az Önök elképzelése szerint, az EU-ban mely testület vagy szerv lenne hivatott elbírálni azt, hogy mely régiók rendelkeznek oly sajátosságokkal, amelyek alapján sajátos jogállása jogosultak, és mi garantálná ezen testület pártatlanságát, szakmai függetlenségét, lobbiérdeketől való mentességét?<br /><br />Egyenlőre csak ezt a három kérdésemet kívántam feltenni, de még lesznek a témával kapcsolatban kérdéseim, csak azokat azért nem tettem még fel, mert azok függnek attól is, hogy eme három kérdésre milyen válaszokat ad az Elnök Úr! De kérem, ha válaszolt, utána kérném, ha ideje engedi, nézzen még vissza ide a további kérdéseimhez! (Utána viszont ígérem, több kérdésekkel nem fárasztom).<br />Válaszát addig is köszönettel várom!VKF-5https://www.blogger.com/profile/03830393804024202977noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-637925846762096329.post-27116356605161691592012-01-12T08:24:03.786+02:002012-01-12T08:24:03.786+02:00Tisztelt Elnök Úr!
Árus Zsolt kollégája hívta fel ...Tisztelt Elnök Úr!<br />Árus Zsolt kollégája hívta fel figyelmemet az Ön blogjára, akit egy blogbejegyzése apropóján "interpelláltam", és Önhöz irányított. Ezzel a témával kapcsolatban, ami az Ön hivatása, már régóta több kérdés is felmerült bennem, amire sajnos eddig nem igazán kaptam választ, legfeljebb az erdely.ma-ra kommentelők közül az SZNT elvakult, ám annál kevésbé intelligens híveitől “besúgónak”, “provokátornak”, “szekusnak” “profi román ügynöknek” való bélyegzést, amikor ezen kérdéseimet feltettem. (Hozzáteszem, szomorú tapasztalataim szerint ez az arrogáns, pökhendi viselkedés, akár a legkisebb kritikának is rosszindulatú elutasítása egyébként is jellemző mind az SZNT tagjaira, de főleg az az MPP-re). Mivel mint utaltam rá, az erdely.ma-n is az Önök hívei unintelligens módon reagáltak felvetéseimre, és az Önök védelmét a bíráló véleményt megfogalmazók személyeskedő sértegetésében látták el, bevallom férfiasan nálam is elszakadt a cérna, és az ő rosszindulatú rágalmaikra adott viszontválaszt kiterjesztettem az Ön személyére is, és dühömben több alkalommal tettem sértő megjegyzést az Elnök Úrra is, ezért ezúton elnézést kérek! Teszem ezt annak reményében, hogy kérdéseimre vádaskodás helyett egyenként higgadt és kielégítő feleleteket fog adni. első nekifutásra három kérdést kívánok intézni az Elnök Úrhoz. <br /><br />1. Igaz-e a híresztelés, hogy az "őshonos nép" fogalmát a nemzetközi jog már bevezette, és igaz-e, hogy a 100 évnél régebben mostani lakhelyén lakó népeket jelöli? Ha nem ezt jelenti, akkor mi a definíciója, és ha esetleg mégsem létezik a nemzetközi jogban, hogyan kívánják Önök definiálni jogilag?<br /><br />2. Az Önök autonómia statútuma, mely valószínűleg a polgári kezdeményezéshez csatolt jogszabálytervezet alapja is, V. fejezete I. részének 74. szakasza k) pontja az önkormányzati hatáskörbe utalja "a települések nemzetiségi-etnikai összetételének erőszakos megváltoztatására irányuló törekvések megakadályozását". Ez kulcsfontosságú. A kérdés csak az, hogy a jog szerint mi minősül az etnikai összetétel erőszakos megváltoztatásának. Nyilván értesültek róla, hogy a közelmúltig a román titkosszolgálat úgy próbálta Sepsiszentgyörgy elrománosítását előmozdítani (immár a 12 ezres csendőrlaktanya felhúzása után), hogy brassói románokat rávettek, hogy a városba költözzenek, illetve brassói román diákokat, hogy sepsiszentgyörgyi középiskolákba iratkozzanak. Hogy ez nem lett eredményes, a népszámlálási előrejelzések szerint, hála Istennek érte.<br />De a veszély továbbra is fenn áll, és ha ne adj Isten, visszatérnek ehhez a módszerhez, akkor ez de facto az etnikai arányok erőszakos megváltoztatására irányuló kísérlet, de iure viszont nem, hiszen formálisan a városba költöző románok az alkotmányban biztosított szabad költözködési jogukkal élnek, és a titkosszolgálati háttér nehezen fogható meg. Ki fogja ellenőrizni a kétes hátterű ingatlan-közvetítőket? Ki ellenőrzi a földterületet vásárló kétes hátterű ingatlanspekulánsokat, akik, mint pl. Székelyudvarhelyen történt, egy Svájcban bejegyzett cégként földterületet szereztek, majd a román ortodox-egyháznak adták kolostor/ vagy román lakópark építésére?<br />a). Az ilyen jogilag megfoghatatlan manőverek kivédésére, utólagos megtámadására és visszamenőleges megsemmisítésére is lehetőséget ad-e a kezdeményezéshez mellékelt jogszabálytervezet?<br />b). Lehetőséget ad-e az esetleges áruló önkormányzati vezetők által végrehajtott lépések visszamenőleges megsemmisítésére, amilyen pl. legutóbb Nyárádszeredán történt a főtéri ingatlan kapcsán?<br />c). Van-e önöknél a láthatáron valamilyen másik hasonló jogszabálytervezet, amely a szórványban (és itt most nem kizárólag az ugyancsak mástípusú jogállással felruházni kívánt Érmellékre gondolok) meglévő magyarlakta településeknek is különleges jogállást biztosítana, és azon belül az aut. stat.-hoz hasonlóan önkormányzati hatáskörben megtiltja az etnikai arányok megváltoztatására irányuló nyílt vagy burkolt törekvések megvalósítását?VKF-5https://www.blogger.com/profile/03830393804024202977noreply@blogger.com