Az autonóm Székelyföld az erdélyi magyarság
belső anyaországa lehet
A Székely Nemzeti Tanács (SZNT) célként fogalmazta meg Székelyföld
területi autonómiájának kivívását, és ezt a célt alkotmányos eszközökkel,
Románia parlamentje elé terjesztett szerves törvény révén kívánja elérni. Izsák
Balázs, az SZNT elnöke: Ceausescu az egész megyerendszert azért vezette
be, hogy végérvényesen megszüntethesse a Magyar Autonóm Tartományt. A
megyehatárokat úgy alakították ki, hogy minél több román nemzetiségű
honfitársunk kerüljön velünk egy közigazgatási egységbe, hiszen közülük
kerültek ki a vállalat- és intézményvezetők, a milicisták, a szekusok.
Elnök urat Toró T. Tibor, az Erdélyi Magyar Néppárt elnöke korábban
felkérte, hogy legyen államelnök-jelöltjük. Miért utasította vissza a Néppárt
ajánlatát?
– Nem illik ide a visszautasítás szó. Van ennek egy barátságtalan, vagy
egyenesen ellenséges kicsengése, ami semmiképpen nem illik ahhoz a személyes,
baráti, fegyvertársi kapcsolathoz, amely az Erdélyi Magyar Néppárt és az
Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács vezetőihez köt. A felkérést őszintén
megtisztelőnek tartva, és azt megköszönve, úgy hárítottam el, hogy egyben
kifejeztem a meggyőződésemet, hogy pozitív hozadéka lehet annak, hogy két
magyar jelölt is lesz a romániai államelnök-választáson. Abban a boszorkányüldözős
hangulatban, amely a megosztás rémével riogat, és erkölcsi megbélyegzéssel
próbál minden alternatívakeresést elfojtani, úgy gondolom, hogy levelem nem
pusztán a felkérés elhárítása volt, de egyben kiállás is az erdélyi magyar,
ezen belül a székely társadalom belső demokráciája, közvetve Szilágyi Zsolt
indulása mellett. Az is benne volt ebben a levélben elég világosan, miért
hárítottam el a felkérést. Egy hasonlattal tudnám még pontosabban megértetni a
helyzetemet. Valamikor régen, a rendi országgyűlésbe a vármegyei követek kötött
mandátummal érkeztek. A vármegyék olykor viharos gyűléseken elfogadott
határozatait képviselték. A Székely Nemzetgyűlés hasonlóképpen működött. A
küldöttek szigorúan a faluközösségeiket képviselve szólaltak fel. A Székely Nemzeti
Tanács közképviseleti szervezet, a hajdani székely nemzetgyűlések mintájára
működik. Engem a székely falvak és városok küldöttei arra hatalmaztak fel, hogy
helyettük, értük és a nevükben a székelység autonómiatörekvését képviseljem.
Nem személyes tulajdonom, tehát nem is rendelkezem afölött az erkölcsi tőke
fölött, ami ezzel a képviselettel jár, tehát nem is használhatom fel más célra,
mint amire a mandátumom szól.
Augusztus 14-én hivatalosan találkozott Szilágyi Zsolttal, az Erdélyi
Magyar Néppárt államelnök-jelöltjével. Ez azt jelenti, hogy az SZNT támogatja
Szilágyi urat?
– A Székely Nemzeti Tanács egyetlen célja a székelyek önrendelkezési
törekvésének valóra váltása. Semmi mást és senki mást nem áll módjában
támogatni. Viszont megtehetjük, és mindannyiszor meg is tesszük, hogy
választások alkalmával felkérjük a jelölteket ennek a célnak a támogatására, és
egyben felkérjük a választókat, hogy szavazáskor vegyék figyelembe az egyes
jelöltek erre irányuló vállalásait és tetteit. Az értékelés pedig a választók
joga és felelőssége.
Miről tárgyaltak a Néppárt államelnök-jelöltjével?
– A Székely Nemzeti Tanács és a Néppártot létrehozó Erdélyi Magyar
Nemzeti Tanács közös küzdelmének, közös küzdelmünknek van egy szilárd elvi
alapja: a háromszintű autonómia modellje, amelynek a területi autonómia,
Székelyföld autonómiája a legmagasabb szintje. Ezt több mint húsz évvel ezelőtt
fogadta el a Romániai Magyar Demokrata Szövetség saját programjának részeként.
Az akkori belső ellenzéket éppen az indította el az önszerveződés útján, hogy
elégtelennek érezte a Szövetség erőfeszítéseit ennek a gyakorlatba ültetésére.
Szilágyi Zsolttal áttekintettük a két évtized változásait, és megállapítottuk,
hogy a háromszintű autonómiamodell semmit nem veszített korszerűségéből. Vannak
kevésbé tájékozott magyar közéleti személyiségek, akik egységes
autonómiaelképzelést sürgetnek. Szilágyi Zsolttal egyetértettünk abban, hogy ez
megvan, és közös erőfeszítéseket kell tennünk, hogy tudatosítsuk, nem kell a
spanyolviaszt újra feltalálni, hanem fel kell vállalni határon innen és túl az
erdélyi magyar nemzeti közösség, ezen belül a székelység egységes jövőképét, és
fel kell hagyni a fölösleges energiapazarlással, hogy ezt valami pótlékkal
helyettesítsük. Tévhit, hogy nincs egységes autonómiakoncepciója az erdélyi
magyarságnak. Az államelnöki kampány ennek tudatosítására is alkalmas.
Az RMDSZ is megnevezte a jelöltjét. Nem tartanak attól, hogy ha Kelemen
Hunor rossz eredményt ér el, akkor a Néppárt jelöltjét és annak támogatóit
pellengérezik ki?
– A romániai magyarságnak 1996 óta van államelnökjelöltje. 1996-ban
Frunda György 760 000 szavazatot kapott, 2000-ben hétszázezret. 2004-ben Markó
Béla volt a jelölt, ő kapott 533 000 szavazatot, Kelemen Hunornak 2009-ben 372
000 jutott. Ezt a zuhanást önerőből valósította meg az RMDSZ, nem volt
ellenjelölt. Én őszintén nem kívánom ennek a trendnek a folytatását, de
lehetőséget is látok az államelnök-választásban az autonómiaküzdelem számára. A
jelöltek lehetősége hogy a román közvélemény felé közvetítsék a székelyek
akaratát, közvetítsék a romániai magyar nemzeti közösség egységes jövőképét, a
háromszintű autonómia modelljét. Ha ezt megteszik, akkor nekünk is megadják a
lehetőséget arra, hogy minden magyart arra kérjünk: menjen el szavazni, és adja
a voksát az egyik magyar jelöltre. Ilyen körülmények között egyetlen erdélyi
magyar sem mondhatja majd, hogy nem tetszik a jelölt, hiszen szavazhat a
másikra. Bereck és Kökös között a több kilométeres gyaloglást százötvenezer
ember tudta vállalni az autonómia érdekében. A szavazóhelységig csak
száz-kétszáz métert kell majd megtenni. A mi felfogásunkban ez a választás nem
a két jelölt mérkőzése, ezért az eredményt sem olyan szemszögből nézzük, hogy
melyik hány szavazatot kap. Az igazi tét az, hogy összesen hány magyar embert
tudnak ők ketten megszólítani, illetve még inkább az, hogy milyen hatékonyan
tudják a magyar szempontokat eljuttatni a román választókhoz.
Elképzelhetőnek tartja, hogy a transzilván felfogású román, német és
más nemzetiségű polgárok is a Néppárt jelöltjét támogatják?
– Ilyen szempontból szkeptikus vagyok. Nincs túl sok „transzilván”
gondolkodású román, a szónak abban az értelmében, ahogy azt mi használjuk. Egy
országos választáson az ő számuk nem mérhető. Azok a románok, akiknek van
erdélyi tudata, aligha olvasták Kós Károlyt. Ha az ő irodalmi gyökereiket
keressük, akkor azt a román nemzettudatot megteremtő erdélyi iskolánál, a
modern korban Rebreanunál és Gogánál, Emil Ciorannal kell keresni, de leginkább
talán Titus Popovici-nál. Persze a román nemzettudatban az irodalomnak nincs is
akkora súlya, mint a magyarban. Annál nagyobb a szerepe az ortodox egyháznak.
Röviden: létezik „erdélyi tudat” a románoknál is, de az mélyen nacionalista,
azaz magyarellenes, függetlenül attól, hogy az ortodoxiában, vagy Titus
Popovici nacionalista ihletésű műveiben gyökerezik. A Néppárt jelöltje tőlük
nem kap szavazatot.
Bizonyára naív, aki azt hiszi, hogy Szilágyi úr lesz Románia államfője…
De! A kampányt menynyire lehet kihasználni arra, hogy Székelyföld és a Partium
autonómia törekvései nagyobb teret kapjanak a sajtóban és a közéletben?
– Az államelnök jelöltekre odafigyel a média, odafigyel a román
közvélemény. Most kell kihasználni az alkalmat, és elmondani, hogy az
ellenséges propaganda állításaival szemben az autonómia nem jelent
szögesdrótkerítést, útlevelet és határőrséget, nem igaz, hogy államot jelent az
államon belül. Azt viszont igen, hogy az adott terület, a mi esetünkben
Székelyföld minden lakójának a javát szolgálja és az ország csak nyerhet vele.
Ön azt kéri mindkét jelölttől: „fogadják el viták felett álló, közös
alapként a Székely Nemzeti Tanács autonómia statútumát, közös jelképként
Székelyföld tíz éve ismert és elterjedt zászlaját és címerét, és ezt
nyilatkozatban erősítsék meg.” Mit válaszolt a fölvetésére Kelemen és Szilágyi
úr?
– Szilágyi Zsolttól kaptam eddig választ, aki elfogadja közös alapként
a Székely Nemzeti Tanács autonómia statútumát, és úgy gondolja, hogy egyformán
gondolkodunk az önrendelkezés ügyét illetően. Ezen túlmenően minden felvetett
kérdésben támogatásáról biztosította a Székely Nemzeti Tanácsot. Kelemen
Hunortól még várom a választ. Bízom benne, hogy nem akarja megosztani az
autonómiamozgalmat a Székely Nemzeti Tanács céljaitól eltérő, Székelyföldre
vonatkozó jövőképpel és előbb-utóbb ő is válaszol.
Kelemen úr szerint nincs olyan nemzetközi egyezmény, amely az autonómia
megadását bármelyik ország számára előírja. Nem félő ezért, hogy az RMDSZ ismét
csak választási propagandacéljaira kívánja használni az autonómiát?
– Az a tény, hogy huszonhárom év után az RMDSZ Kongresszusa is arról
döntött, hogy autonómiatervezetet terjeszt a román parlament elé, mindenképpen
egy olyan újdonság, amelyet üdvözölni kell. Persze nem kergetek illúziókat, a
szándékot, bármilyen jó legyen, az eredmény alapján kell majd megítélni.
Mennyire lesz nehéz megértetni az Erdélyben élő románokkal, hogy
Székelyföld autonómiája az egész ország lakosságának a javát szolgálja?
– Ezt a munkát – a várható azonnali eredménytől eltekintve – el kell
végezni. Mondom, amit Babits a Jónás könyvében: Mert látá az Ur, hogy ott
egyik-másik / szívben még Jónás szava kicsirázik / mint a jó mag ha termőföldre
hullott, / s pislog mint a tűz mely titkon kigyulladt. Van olyan visszajelzés,
amely már eredményként könyvelhető el ilyen szempontból. Gabriel Andreescu után
megszólalt mellettünk Valentin Stan, Catalin Avramescu vagy Lucian Mandruta, az
ő példájuk visszaigazolja, hogy a román társadalom jeles személyiségei között
van már olyan, aki felelősen gondolkozva és empátiával közelíti meg a székelyek
ügyét.
Tavaly találkoztam Kolozsvárott olyan magyar ifjakkal, akik magukat
nemzeti érzelműnek mondták, magyar állampolgárok is, de megdöbbenésemre, valami
megmagyarázhatatlan ellenszenvvel viseltettek a székelyek iránt. Ez általános,
vagy marginális jelenség?
– Bukarestben, egyetemi éveim alatt a magyar diákok körében
tapasztaltam azt a kulturális különbséget – senki ne gondoljon rangsorolásra –
amely érzékelhető módon a székely-magyar és a nem székely észjárást
megkülönbözteti. Kezdetben csodálkoztam, ha közép-erdélyi, vagy partiumi
barátaim egyik másik mondásomat, vagy csíki barátunk mondását idézték, nevettek
rajta, vagy csak összenéztek. Igaz mi sem hagytuk szó nélkül a szatmárias
beszédet, sem a pesti divatszavakat, amelyek annyira gyakoriak voltak a Magyar
Televízió jóvoltából partiumi barátaink szóhasználatában. Nem akarom én ezt
nagyon hosszúra nyújtani, de kétségtelen létezik székely észjárás, amelyre mi
székelyek büszkék is vagyunk, és különösen büszkék vagyunk arra, hogy ez az
észjárás Tamási Áron és Nyirő József révén szépirodalmi rangot is kapott. Ugyanakkor
azt is tudom, hogy minden kulturális különbség nemcsak egy sajátos identitás és
ezzel elkülönülés forrása is lehet, de feszültségeké, ellentéteké is. Nem kell
azonban túldramatizálni a kérdést. Az Ön által említett példával szemben
ellenpélda is felhozható épp elég. Nemcsak barátságok hidalják át sűrűn ezt a
kulturális különbséget, de gyakran hoznak feleséget maguknak a székelyek Erdély
távolabbi tájairól, vagy köt ki Csíkban vagy Udvarhelyen egy székely leány szép
szeméért partiumi, vagy Közép-erdélyi fiatalember. Azaz a székely–magyar
ellentét a valóságon messze túlnövelt álprobléma. Én a hangsúlyt arra helyezem
inkább, hogy az autonóm Székelyföld az egész erdélyi magyarság belső
anyaországa lesz, a székely észjárás pedig a magyar nemzet kulturális kincse,
egy igazi hungarikum. Hogy is lehetne székely–magyar ellentétről beszélni,
amikor mi székelyek is magyarok vagyunk!
Mit gondol, az erdélyi, székelyföldi magyar civil szervezetek,
történelmi egyházak képviselőinek mennyire szükséges hangsúlyozniuk az
autonómiamozgalom egységének fontosságát?
–A célt, amelyet több mint tíz éve kitűztünk, Székelyföld területi
autonómiáját nem sikerült a mai napig megvalósítani. De teremtettünk egy
egységes autonómiamozgalmat, amely pártok fölötti, abban az értelemben, hogy
pártállástól függetlenül áll a soraiba az egyszerű székely ember, és a fontos
közéleti szereplő. Ennek a mozgalomnak egy jelképe van, az aranysávos székely
zászló, és a holdas, csillagos címer, amelyet – azóta, hogy erről így döntött
2009-ben a Székelyföldi Önkormányzati Nagygyűlés – Székelyföld zászlajának és
címerének is tekintünk. Az autonómia kivívásának előfeltétele, hogy ennek a
mozgalomnak az egységét megőrizzük, sőt erősítsük is a jövőben. Ebben óriási
segítséget nyújthatnak a magyar történelmi egyházak és a civil szervezetek.
Jelzésértékű, hogy a Székelyek Nagy Menetelése ökumenikus istentisztelettel
kezdődött mind a tizennégy helyszínen. Jelzésértékű, ahogyan a civil
kezdeményezésekre megmozdul a székely társadalom az autonómia érdekében. Épp a
napokban járta be lóháton Székelyföld határait sok-sok lelkes székely lovas a
Lutz Levente vezette csíkcsicsói Csodaszarvas Egyesület kezdeményezésére, épp a
napokban zajlott a székely labdarugó válogatott első hazai mérkőzése.
Az SZNT területi autonómiát szeretne. Székelyföld határai megegyeznének
Maros, Hargita és Kovászna megyék jelenlegi közigazgatási határaival?
– Nem. Maros, Hargita és Kovászna megyék a Ceausescu-diktatúra
termékei. Ceausescu az egész megyerendszert azért vezette be, hogy végérvényesen
megszüntethesse a Magyar Autonóm Tartományt. A megyehatárokat úgy alakították
ki, hogy minél több román nemzetiségű honfitársunk kerüljön velünk egy
közigazgatási egységbe, hiszen közülük kerültek ki a vállalat- és
intézményvezetők, a milicisták, a szekusok. És persze ezenfelül „javították” is
a nemzetiségi arányokat. A Maros megyéhez tartozó részén a Mezőségnek
háromszázezer román él, az általuk lakott falvak soha nem tartoztak
Székelyföldhöz. A Székely Nemzeti Tanács autonómia-statútumában megjelölt
Székelyföld a történelmi Székelyföldet tartalmazza, és a vele szomszédos,
magyar többségű településeket. Itt a magyarság részaránya 75%, míg a három
megye együttesében ez az arány alig lépi túl az 50%-ot. A megyerendszert ránk
kényszerítette a diktatúra. Mi ezt szabad akaratunkból soha el nem fogadtuk.
Bármilyen lépés, amely úgy értelmezhető, hogy mi, ha utólag is, de elfogadjuk,
amit eleinkre kényszerített a Ceausescu-diktatúra, kimeríti az árulás fogalmát.
S ha már a területi autonómiáról van szó; a Román Hírszerző Szolgálat
(SRI) igazgatója George Maior úgy nyilatkozott: „az általa vezetett intézmény
feladatának tekinti, hogy megakadályozza a területi autonómia megvalósulását
Románia területén.” Ebből arra következtethetünk, hogy az SRI megfigyelteti
azokat, akik területi autonómiát szeretnének, esetleg le is hallgatja a
telefonbeszélgetéseiket?
– Még mindig elmondhatom, hogy hatvankét esztendőm nagyobb részét, 37
évet a diktatúrában éltem. A hírhedt Securitate, a román politikai rendőrség 21
éves koromban helyezett megfigyelés alá. A nevemre kiállított megfigyelési
iratcsomómnak a CNSAS irattárába átkerült részében az utolsó bejegyzést 1990
áprilisában eszközölték, négy hónnappal a román forradalom és a Securitate
állítólagos feloszlatása után. Semmi okom feltételezni, hogy 1974-ben elrendelt
megfigyelésemet bármikor szüneteltették volna. George Maior csak megerősítette
ezt.
Egyáltalán a Maior úr által vezetett szolgálatnak van olyan törvényi
jogköre, hogy döntsön az ország közigazgatási rendjéről?
– A Maior úr által vezetett szolgálatnak nincsen ilyen hatásköre, de
szerintem lehetősége sincs. A politikai rendőrségek mindig szerették azt hinni
magukról, hogy komoly befolyásuk van a történelmi folyamatokra. A román
Securitate emberei is úgy vélték, hogy képesek megvédeni Románia szocialista
berendezkedését, vagy a Ceausescu házaspárt. A XVIII. század végén pedig a
bécsi titkosrendőrség vélhette azt, hogy a forradalmi Franciaországban kiadott
nyomtatványok tiltásával, üldözésével a felvilágosodás eszméi megállíthatók a
birodalom határán. Szívesen ismétlem meg: a politikai rendőrségek minden
időkben az emberi butaság csúcsintézményei voltak. Ez engem nem zavar, nem
tartozom közéjük. Őket sem zavarja, elvégre a butaság nem fáj.
Most már kérem, hogy ezek után csak egy kérdésre válaszoljon – s nem
provokatív a felvetésem –: demokratikus országnak tartja Romániát?
–Összehasonlítva a mai napot az 1989 előtti idővel, elmondhatom:
szabadon élek. Az emberek romániai szabadságát azonban nem az biztosítja, hogy
felépültek az emberi jogok és szabadságok intézményi garanciái, hanem az, hogy
összeomlott a rabtartó rendszer. Nem a börtönajtó nyílt meg 1989-ben, hanem a
földindulásban leomlott börtönfalak helyén léphettünk a szabadba. Ám a
demokrácia több ennél. Értékek és érdekek pluralizmusának intézményi kerete és
az állampolgárok közötti teljes és tényleges jogegyenlőség törvényi és
intézményi garanciája. Ezzel szemben a román állam a többségi román kultúra és
nyelv hegemóniájának megtartására és a román etnikum dominanciájára
szerveződött. Ez viszont szöges ellentétben áll az Egyesült Nemzetek Szervezete
által megfogalmazott célokkal és eszmékkel. Nem, Románia nem demokratikus
ország. Még nem.
(Megjelent a Magyar Fórum 2014. évi 35. számában)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése