Miniszterelnök Úr!
Ön a napokban
közzétette Románia régiósításának új tervét, amely Székelyföldet három
különböző régióba tagolná. Ez a terve rávilágít arra, hogy meg akarja előzni
politikai ellenfeleit, akik „csak” egy nagyobb megyébe akarták beolvasztani
Székelyföldet. Ők is, Önök is megfeledkeznek arról, hogy mindkét tervezet
sérti Románia nemzetközi kötelezettségvállalásait, a közigazgatási térkép pedig
nem rajzolható át a Nemzeti Kisebbségek Védelméről szóló Keretegyezménynek és a
Regionális vagy kisebbségi nyelvek európai chartájának figyelmen kívül
hagyásával.
Emlékeztetünk
arra, hogy a megyéknél nagyobb közigazgatási egységeket létrehozó reformnak
tekintettel kell lennie a helyi közösségek akaratára, és nem lehet
régióhatárokat kijelölni az érintett közösségek népszavazás útján történő
konzultálása nélkül. Mi székelyek, Székelyföld többségi lakói nem fogunk
megszavazni egyetlen olyan tervezetet sem, amely Székelyföldet szétdarabolná,
vagy egy nagyobb közigazgatási egységbe tagolná.
Nem lehet
figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy új régiók létrehozása érinti a
statisztikai régiók (fejlesztési régióként emlegetik nálunk) kijelölését is,
amelyeket az Európai Unió azért hozatott létre a tagállamokkal, hogy azok
eszközei legyenek kohéziós politikájának, amely nem használható fegyverként a
tagállamok területén élő, a többségtől eltérő nyelvű és kultúrájú népek ellen.
Mi több, az Unió 1059/2003
számú, a statisztikai célú területi egységek nomenklatúrájának (NUTS)
létrehozásáról szóló rendelete leszögezi, hogy ezeket a régiókat úgy kell
kialakítani, hogy azok tükrözzék „a gazdasági, társadalmi, történelmi,
kulturális, földrajzi vagy környezeti körülményeket.”
Ennek
az előírásnak a figyelembe vételével lett önálló NUTS 2 régió Dél-Tirol, Valle
d’Aosta, Friuli-Venezia Giulia, Korzika, Szardínia, Katalónia, Baszkföld,
Galícia, Frízföld, Bretagne. Románia az egyetlen ország Európában, amely a
történelmi, kulturális, földrajzi követelményeket figyelmen kívül hagyta, és
Székelyföldet beleerőltette egy olyan régióba, ahol az egy tömbben élő,
Székelyföldön 75%-os többséget alkotó székely-magyar közösség részaránya 30%
alatt van. Az ön által bemutatott tervezet a jelenlegi helyzetünket tovább
akarja rontani, és fel akarja „robbantani” a történelmileg, kulturálisan,
nyelvileg egységes Székelyföldet.
Az idézett uniós rendelet
azt is kimondja, hogy a NUTS osztályozást nem szabad túl gyakran módosítani,
annak hosszútávon stabilnak kell lennie. Az önök tervezetéről azt biztosan nem
lehet elmondani, hogy hosszú távú stabilitást biztosítana, hiszen alapja nem a
társadalmi kohézió, a régió lakóinak szolidaritása, nyelvi, kulturális,
társadalmi, és földrajzi egysége, hanem az állampolitikai rangra emelt
nacionalizmus.
Hadd emlékeztessünk
arra, hogy Nicolae Ceausescu a falvakat azért akarta lerombolni, hogy eltűnjön
Románia térképéről több ezer magyar falu minden műemléke, temploma, temetője,
eltűnjön minden bizonyítéka a magyarság történelmi jelenlétének Erdélyben. Ceausescu
sem vette észre, hogy nemcsak a magyarok, de egész Románia ellen, saját népe
ellen is cselekszik. Hasonlóan az Önök terve is ellentmond a gazdasági
racionalitásnak is, nem hogy előmozdítaná, hanem lehetetlenné teszi Romániában
az Unió kohéziós politikáját, és mélyebb válságba taszítja az országot,
amelynek jövőjéért Ön és kormánya felelős.
Végül biztosítom
Önt, hogy mi székelyek nem fogjuk engedni szülőföldünket a hozzánemértés és a
gyűlölet prédájává tenni, ha kell a polgári engedetlenség eszközével is élni
fogunk, hogy Székelyföld egységét megőrizzük.
Van viszont egy
másik, Románia szempontjából előnyösebb út a közigazgatási reform felé. Ha az
Ön kormánya tiszteletben kívánja tartani Románia alkotmányát, és mindazokat
a nemzetközi szerződéseket, amelyeknek
Románia részes állama, akkor a Ioan Stanomir professzor által vezetett
szakértői bizottság jelentését tekintik Önök is a közigazgatási reform kiindulási
pontjának, és ez a párbeszéd és együttműködés alapja lehet. Mi készek vagyunk a
párbeszédre, az együttműködésre, de csakis akkor, ha az Önök politikája a helyi
közösségek szabad akaratára, az állampolgárok közti szolidaritásra és
konstruktív együttműködésre épül.
A választás
felelőssége Öné miniszterelnök úr: a párbeszédet és a társadalmi békét
választja, vagy a nemzetiségi feszültségek elmélyítését? Mi a béke, a párbeszéd
és az együttműködés oldalán állunk.
Befejezésül felhívjuk
a figyelmét arra, hogy a székely nép és hazája, Székelyföld eleven valóság lesz
akkor is, amikor a beolvasztásunkat, szétszórásunkat célzó tervezetek rég
feledésbe merültek.
Izsák
Balázs
A Székely Nemzeti Tanács elnöke
Marosvásárhely 2012. május 13.
A levél külföldieknek szánt, angol nyelvű változatához készült egy magyarázó melléklet térképekkel. Többen igényelték a melléklet magyar nyelvű változatát. Az alábbiakban ez is megtekinthető:
Székelyföldre és a székelyekre vonatkozó tájékoztatás
Székelyföld a kommunizmus korában
1. ábra Romániában 1952-ben hozták létre a Magyar Autonóm Tartományt, amely lefödte Székelyföldet.
2. ábra 1960-ban úgy szervezték át a Magyar Autonóm Tartományt, hogy a magyar népesség aránya csökkenjen, és Maros Magyar Autonóm Tartománynak nevezik el. 1968-ban Nicolae Ceausescu végleges felszámolja a tartományt, és megteremti a ma is érvényben levő megyerendszert.
3. ábra Románia jelenlegi közigazgatási beosztása és NUTS-II régiói
4. ábra Erdély és a Középrégió. A székelyek Kovászna, Hargita és Maros megye területén élnek. Traian Basescu és PDL kormány a NUTS-II régiókat akarta közigazgatási egységekké változtatni, és egyben megszüntetni a megyéket.
5. ábra Székely népesség Kovászna, Hargita és Maros megyében
6. ábra Victor Ponta miniszterelnök pártjának, az USL-nek a terve az új közigazgatási egységek létrehozásáról. A kék vonallal körülhatárolt Maros, Hargita és Kovászna megyét három különböző közigazgatási egység között osztaná el.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése