Amint az Európai Unió polgárai előtt megnyílt
a lehetőség, hogy közvetlenül beleszóljanak a jogalkotás folyamatába,
felerősödött a közérdeklődés a közösségi jog iránt. Ennek egy olyan szeletére korlátozzuk
a figyelmünket a továbbiakban, amely bennünket közvetlenül érint. Hosszú évek
során gyakran hallottuk, nincsenek az Uniónak kisebbségvédelmi jogszabályai,
nincs kisebbségvédelmi stratégiája. A
kívülálló, - aki azt látja, hogy különböző szervezetek most éppen ebben a
tárgyban akarnak élni az uniós szintű polgári kezdeményezés lehetőségével, - azt
hiheti, hogy a Lisszaboni Szerződés olyan változást hozott, amely a kisebbségi
jogok védelmében nyit új távlatot. Holott erről szó sincs. E tekintetben nem
bővült az Unió hatásköre, s pont úgy nem alkothat kisebbségvédelmi jogszabályt
a Lisszaboni Szerződés után, amint azelőtt sem.
Az uniós polgári
kezdeményezésre vonatkozó új rendelkezés ugyanazt a lehetőséget kínálja az Unió
egymillió polgárának, amellyel korábban már az Európai Parlament is
rendelkezett. Ha egy EP-képviselő vagy képviselők csoportja saját közössége
számára is hasznos jogszabálytervezetet dolgozott ki, akkor – képviselőtársai támogatásával – épp olyan jogalkotási folyamatot
indíthatott volna el az elmúlt évek során, mint most egymillió uniós polgár
támogatásával. Ilyen jogszabálytervezet azonban soha nem készült.
A regionális megközelítés
esélye
Mire
épülhet akkor egy olyan uniós szintű jogszabálytervezet, amely a székelység
ügyét is előrelendítheti? A Székely Nemzeti Tanács 2003. október 26-án tartott
alakuló ülésén olyan határozatot is elfogadott, amely Székelyföldet önálló
európai régióvá tette volna a jövőben. Ezzel azt a természetes igényt fejezte
ki, hogy a fejlesztési régiók kialakítása során Székelyföld esetében is figyelembe
kell venni a kulturális, nyelvi és történelmi körülményeket. Az EU általános
gyakorlatát követő törekvés, - mely a 1059/2003/EK számú rendeletre is
tekintettel volt – Dél-Tirol, Valle d’Aosta, Friuli-Venezia Giulia, Korzika,
Szardínia, Katalónia, Baszkföld, Galícia, Frízföld, Bretagne helyzetét tekinthette
mintának, amelyek szintén az Unió önálló NUTS-II régiói.
A Csapó József
által kidolgozott és SZNT által elfogadott koncepció lényege az volt, hogy a
bukaresti törvényhozás előtt tett lépésekkel párhuzamosan egy másik eszközt is
használni lehet: az uniós jogalkotást. Mindkét út végcélja az autonóm
Székelyföld megteremtése. Akkor Románia még nem volt tagja az Uniónak, a
fejlesztési régiók kijelölése sem történt meg, erre csak a következő év
júniusában került sor a 315/2004 számú törvény elfogadásával. Sajnos az SZNT
által megfogalmazottaknak éppen az ellenkezője történt: a törvény Székelyföldet
betagolta a középrégióba, amelyben Székelyföld többségi székely-magyar
lakosságnak részaránya 30 százalék alatt.
A
statisztikai régiók az Unió kohéziós politikájának eszközei, amely a régiók
egyenlő mértékű gazdasági fejlődését, a hátrányos helyzetű régiók
felzárkóztatását célozza meg. A jogalkotási folyamatban, az uniós politika végrehajtásában
nem sérülhetnek az Unió alapvető értékei, köztük a kulturális sokszínűség.
Az európai polgári
kezdeményezés tartalmára vonatkozó határozatában az SZNT a törekvés páros
pillérévé tette az Unió kohéziós politikáját és Európa kulturális
sokszínűségét. A kezdeményezés kulcsmondata: a nemzeti, etnikai, kulturális,
vallási, nyelvi sajátosságokkal rendelkező régiók, köztük a közigazgatási
hatáskörökkel nem rendelkező földrajzi körzetek lemaradását úgy kell megelőzni,
a gazdasági, társadalmi és területi kohézió feltételeit fenntartani, hogy
közben sajátosságaik ne változzanak meg.
A Székelyföld
ügyét is előrevivő sikeres kezdeményezésnek nem a kisebbségvédelemből, nem a
demokratikus alapelvekből kell kiindulnia – hiszen ezen a területen az Uniónak
nincs jogalkotási hatásköre –, hanem az Unió kohéziós politikájából és annak
végrehajtó területi eszközeiből, a régiókból. Csakis egy ilyen kezdeményezésnek
van esélye arra, hogy az Európai Bizottság bejegyezze, és elinduljon egy olyan
folyamat, amelynek Európa minden nemzeti régiója haszonélvezője lehet.
A polgári kezdeményezés közösen megfogalmazható
címe, célja és tárgya
A Székely Nemzeti
Tanács 2011. november 19.-én tartott gyűlésén határozatot fogadott el a polgári
kezdeményezés címére, tárgyára és céljára vonatkozóan. A határozatot magyar,
angol és német nyelven nyilvánosságra hoztuk, szakértők elé terjesztettük, dél-tiroli
tárgyalásaink során valamint a KMAT (Kárpát-Medencei Magyar Autonómia Tanács) februári
budapesti ülésén is bemutattuk. Az idézett cél fenntartásával, a potenciális
partnerek, szakértők véleményének és az első, sikeresen bejegyzett polgári
kezdeményezésekkel szerzett tapasztalatoknak a figyelembevételével - lehetséges
szövetségeseinkkel közösen - az alábbi megfogalmazásban készülünk a Bizottság
elé terjeszteni a kezdeményezés elindításához kötelező információkat:
1. A
javasolt polgári kezdeményezés címe: Kohéziós politika a régiók egyenlőségéért és a
regionális kultúrák fenntarthatóságáért.
2. A
javasolt polgári kezdeményezés tárgya: az
Unió kezelje kiemelt figyelemmel azokat a régiókat, amelyeket nemzeti, etnikai, kulturális, vallási,
nyelvi sajátosságok jellemeznek.
3. A
Bizottságot a javaslat beterjesztésére felhívó, javasolt polgári kezdeményezés
céljainak leírása: a
fentiekben jelzett régiók, köztük a közigazgatási hatáskörökkel nem rendelkező
földrajzi körzetek lemaradását úgy kell megelőzni, a gazdasági, társadalmi és
területi kohézió feltételeit fenntartani, hogy közben sajátosságaik ne
változzanak meg. Ehhez biztosítani kell számukra a hozzáférés esélyegyenlőségét
a strukturális alapokhoz, meg kell teremteni a garanciákat sajátosságaik
fenntartásához, a megfelelő gazdasági fejlődéshez, hogy az Unió átfogó,
harmonikus fejlődése fenntartható legyen, és kulturális sokszínűsége is
fennmaradjon.
4. A
szerződések azon rendelkezései, amelyek a szervezők megítélése szerint a
javasolt fellépésre vonatkoznak
Az Európai Unióról szóló Szerződés 2.-3.
cikkelyei
Az Európai Unió Működéséről Szóló
Szerződés 153, 167, 170, 174, 176, 177, 178 cikkei
Felszólítjuk a Bizottságot és a tagállamokat
Bizonnyal akad
olyan, akit meglep az alcím, hiszen egy polgári kezdeményezés legfeljebb kér
vagy javasol. A fordulat azonban nem tőlünk származik, hanem idézet az Európai
Parlament állásfoglalásából, A
kisebbségek védelméről és a megkülönböztetés elleni politikákról a bővítés
utáni Európában című dokumentumból. A 44. cikk kimondja: az Európai
Parlament „úgy ítéli meg, hogy különös figyelmet kell fordítani a nyelvi
kisebbségekhez tartozó emberek csoportjaira, és felszólítja a Bizottságot,
valamint a tagállamokat arra, hogy őket a Regionális vagy Kisebbségi Nyelvek
Európai Chartájában, a Nemzeti Kisebbségek Védelmét Szolgáló Európai
Keretegyezményben és a fent említett hágai és lundi ajánlásokban lefektetett
elvekkel összhangban kezelje.” Ugyanez az állásfoglalás 45. cikkében kimondja: az
Európai Parlament „úgy ítéli meg, hogy a hagyományos nemzeti kisebbségek
problémái kezelésének a szubszidiaritás és az önkormányzatiság elvein alapuló
döntéshozatalban történő hatékony részvétel az egyik leghatékonyabb módja, az
Unión belüli legjobb gyakorlatot követve”. A 46. cikk ugyanakkor kiemeli, hogy
a “hagyományos nemzeti kisebbségi közösségeknek olyan különleges szükségleteik
vannak, amelyek eltérnek az egyéb nemzetiségi csoportokéitól, illetve, hogy
magának az Uniónak megfelelőbb módon kell ezeket a szükségleteket figyelembe
vennie.”
A
kezdeményezés részletezésében ki kell térni az Európai Parlament ezen
állásfoglalására, méghozzá oly módon, hogy kiderüljön, az Unió egymillió
polgára erősíti meg az Európai Parlamentnek a Bizottsághoz és a tagállamokhoz
címzett felszólítását. Elengedhetetlenül ki kell térni arra, hogy a szóban
forgó területek számára biztosítani kell a regionális önkormányzás többlethatáskörökkel
felruházott intézményeit. Ezeknek elegendő hatáskörrel kell rendelkezniük a
régió sajátosságainak fenntartásához, és megfelelő gazdasági fejlődéséhez.
Kisebbségvédelmi jövőkép
Befejezésül szólni kell arról a kritikáról, hogy a
Székely Nemzeti Tanács kezdeményezése nem terjed ki minden kisebbségre, hiszen
vannak a nemzeti régiókon kívül, szórványban élő kisebbségek is. Válaszként azt
tudjuk mondani, szembe kell nézni azzal a ténnyel, hogy a kisebbségvédelem
elérte azt a szintet, amelyen túl, általános, mindenkire érvényes normák már nem
alkothatók.Továbblépni éppen a
kérdés differenciált kezelésével lehet. A
nemzeti régiók többségi közösségei: népek. Következésképp a nemzeti régiók népek hazái,
akárcsak Európa országai. El kell érni, hogy a nemzetközi közösség is ennek
megfelelően kezelje őket. Ők pedig a határaikon kívül élő nemzettársaik
anyaországaiként fognak működni, s ha elég erősek lesznek, az empátia és a
közös érdek más kisebbségek segítőivé, támaszaivá teheti őket a jövőben. Így
válhat a nemzeti régiók várt sikere az európai kisebbségvédelem következő közös
célállomásává.
IZSÁK BALÁZS
Erdélyi Napló
2012. május 31.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése