Către Domnul Dr. Victor-Viorel Ponta, Primul Ministru
al României
Stimate Domnule Prim-ministru,
Am primit cu satisfacţie şi mulţumire
răspunsul cancelariei Dvs. la petiţia adoptată de demonstranţii din
Târgu-Mureş, cu ocazia Zilei Libertăţii Secuieşti din 10 martie anul curent.
Această satisfacţie şi mulţumire se datorează în primul rând dispoziţiei Dvs.
pentru dialog, abordării în fond a majorităţii problemelor ridicate de noi, a
preocupării Dvs. de necesitatea protejării diversităţii culturale a României, a
exprimării intenţiei Dvs. pentru respectarea şi onorarea pe deplin a tuturor
obligaţiilor asumate de România, precum şi preocupării Dvs. în vederea „identificării unui standard cât mai ridicat
de protecţie a drepturilor persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale”.
Permiteţi-mi vă-rog în acelaşi timp, ca
dincolo de satisfacţie şi mulţumire, să-mi exprim respectuos şi anumite rezerve
şi critici faţă de mai multe afirmaţii din scrisoarea Dvs., în speranţa că veţi
aprecia sinceritatea noastră.
Nu este astfel acceptabilă afirmaţia Dvs.
privind Recomandarea 1201/1993 a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei,
prin care susţineţi:
„acest document nu are valoare juridică obligatorie şi, pe cale de consecinţă, nu impune statelor obligaţia de reorganizare teritorială sau de garantare a
autonomiei teritoriale pe criterii etnice.”
În urma acestui răspuns, se impune analiza
mai aprofundată atât a valorii juridice obligatorii a recomandării în cauză pe
de o parte, cât şi a garantării autonomiei teritoriale în urma onorării obligaţiilor
provenite din aceasta pe de altă parte.
România în momentul
aderării sale la Consiliul Europei, a făcut un angajament unilateral în mod
liber privind îndeplinirea prevederilor acestui document. Acest angajament a
fost acceptat prin Avizul nr. 176/1993 de către Adunarea Parlamentară.
(Adunarea „apreciază declaraţia scrisă a autorităţilor române prin care ele se angajează să-şi
fundamenteze politica în domeniul protecţiei minorităţilor naţionale pe
principiile definite în Recomandarea 1201/1993...”)
Este arhicunoscută
reacţia Adunării Parlamentare a Consiliului Europei din 1995 la o afirmaţie a
preşedintelui de atunci al României, Ion Iliescu, care la rândul său în mod
similar cu cele cuprinse în scrisoarea Dvs. a negat valoarea obligatorie a
recomandării. Drept răspuns la această afirmaţie Adunarea a adoptat Ordinul 508
pe baza raportului Columberg. Hotărârea confirmă caracterul obligatoriu al
angajamentelor liber asumate de statele membre în momentul aderării lor la
Consiliul Europei.
Rezoluţia 1123/1997
privind respectarea obligaţiilor şi angajamentelor luate de România şi
încetarea monitorizării speciale de către Consiliul Europei solicită clar, ca
România să continue „să pună la baza
politicii sale pentru politica minorităţilor principiile formulate în
recomandarea 1201/1993”.
Rezoluţia 1115/1997
privind înfiinţarea Comitetului de Monitorizarea a preluat locul Ordinului 508,
menţinând obligaţia statelor membre de a onora angajamentele asumate, dar şi posibilitatea sancţionării neîndeplinirii
pe o lungă durată a angajamentelor asumate.
Recomandarea capătă forţă juridică obligatorie pentru România şi prin includerea sa în Tratatul de înţelegere, cooperare şi bună vecinătate între România şi Republica Ungară (1996), înaltele părţi contractante înţelegându-se că prevederile acesteia le „vor aplica, ca angajamente juridice”.
Recomandarea capătă forţă juridică obligatorie pentru România şi prin includerea sa în Tratatul de înţelegere, cooperare şi bună vecinătate între România şi Republica Ungară (1996), înaltele părţi contractante înţelegându-se că prevederile acesteia le „vor aplica, ca angajamente juridice”.
Respectarea şi onorarea angajamentelor internaţionale ale statelor este un factor fundamental de stabilitate, iar negarea, sau interpretarea evazivă ale acestora este deosebit de gravă şi nu este agreată de comunitatea internaţională. Din acest motiv vă rog respectuos Domnule Prim-ministru să reveniţi asupra afirmaţiei Dumneavoastră privind lipsa forţei juridice obligatorii a Recomandării 1201/1993, şi să confirmaţi, că România îşi va respecta atât angajamentele luate cu ocazia aderării la Consiliul Europei, cât şi cele luate prin tratatul bilateral încheiat între România şi Ungaria.
Fiind clarificată caracterul obligatoriu pentru România al Recomandării
1201/1993 cităm articolul 11. relevantă din punctul de vedere al doleanţei
noastre de autonomie:
În regiunile unde sunt
majoritare, persoanele aparţinând unei minorităţi naţionale au dreptul de a
dispune de administraţii locale autonome adecvate sau de un statut special,
corespunzător situaţiei istorice si teritoriale specifice şi conforme cu
legislaţia naţională a statului.
Ceea ce am solicitat noi, şi solicităm în continuare este începerea unui
dialog în vederea punerii în practică ale acestei prevederi: Ţinutul Secuiesc
să capete un statut special, corespunzător situaţiei istorice şi teritoriale
specifice, să aibă autorităţi administrative autonome pe baza unei legi
organice. Pentru această doleanţă suntem consideraţi duşmani, etichetaţi cu
diverse calificative peiorative, ameninţaţi uneori de autorităţile statutului,
iar primarii noştri sunt persecutaţi chiar şi pentru folosirea simbolurilor
noastre.
Aţi considerat importante şi demne
de menţionat
„aprecierile
pozitive ale Comitetului consultativ al Convenţiei cadru pentru
protecţia
minorităţilor naţionale, ale Comitetului de experţi al Cartei europene a limbilor minoritare sau regionale precum şi ale Secretarului General şi
ale Secretarului General adjunct ai Consiliului Europei cu privire la
demersurile susţinute ale
României de consolidare a cadrului intern de protecţie a drepturilor persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale,
precum şi implicarea sa activă în implementarea dispoziţiilor celor două
convenţii.”
Situaţia ar fi fost prezentată real, dacă aţi fi făcut referire şi la raportul recent, referitor la România al Comisiei Europene împotriva Rasismului şi Intoleranţei (ECRI). În acest raport sunt 52 (!) de propuneri de modificare ale diverselor legi, proceduri sau practici uzuale şi în 13 cazuri se solicită aceste lucruri în mod repetat, solicitările anterioare nefiind onorate! În legătură cu drapelul secuiesc raportul remarcă atitudinea duplicitară a autorităţilor române şi recomandă ca autorităţile să asigure „aplicarea principiului tratamentului egal privind etalarea şi folosirea simbolurilor naţionale şi regionale şi să remedieze orice încălcare a acestuia.”
Referitor la reforma administrativ-teritorială aţi afirmat:
Referitor la reforma administrativ-teritorială aţi afirmat:
„nu există vreo normă de drept
internaţional care să impună statelor o
anumită configuraţie administrativ-teritorială, statele fiind ţinute în acest
proces de criteriul eficienţei şi principiul aducerii deciziei cât mai aproape
de cetăţean, respectiv de obligaţia de
a nu adopta astfel de măsuri cu intenţia vădită de a afecta interesele
unei minorităţi naţionale.”
Faţă de această afirmaţie vă atragem
atenţia, că nu am susţinut niciodată, că „o anumită configuraţie administrativ-teritorială” ar fi impusă statelor, dar am atras atenţia în
repetate rânduri asupra unor acte
normative internaţionale ce se vor respecta în mod obligatoriu la orice reformă
administrativ-teritorială:
-
Carta europeană a limbilor regionale sau minoritare, ratificată
de către România prin Legea nr. 282/2007,
în art. 7 (obiective şi principii), stabileşte că „în ceea ce priveşte limbile
regionale sau minoritare, în zonele în care aceste limbi sunt folosite şi în
funcţie de situaţia fiecărei limbi, părţile îşi întemeiază politica, legislaţia
şi practica pe următoarele obiective şi principii: ... b) respectarea ariei geografice a fiecărei limbi regionale sau minoritare,
în aşa fel încât diviziunile administrative existente ori noi să nu constituie
un obstacol pentru promovarea respectivei limbi regionale sau minoritare."
- Art. 16 din Convenţia cadru pentru protecţia minorităţilor naţionale, ratificată prin Legea nr. 33/1995, „părţile se vor abţine să ia măsuri care,
modificând proporţiile populaţiei din arii locuite de persoane aparţinând
minorităţilor naţionale, sunt îndreptate împotriva drepturilor şi libertăţilor
decurgând din principiile în scrise în prezenta convenţie-cadru".
- Art. 5 din Carta europeană a autonomiei locale, ratificată prin Legea nr. 199/1997, care reglementează protecţia
limitelor teritoriale ale unităţilor administrativ-teritoriale, şi conform căreia
„pentru orice modificare a limitelor
teritoriale locale, colectivităţile locale în cauză trebuie să fie consultate
în prealabil, eventual pe cale de referendum, acolo unde legea permite etc.”
Dar prevedere
similară conţine şi Tratatul de
înţelegere, cooperare şi bună vecinătate între România şi Republica Ungară:
„Părţile Contractante, fără a aduce
atingere măsurilor luate în cadrul politicii lor generale de integrare, se vor
abţine de la orice politică ori
practică având drept scop asimilarea împotriva voinţei
lor a persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale şi vor proteja aceste
persoane împotriva oricărei acţiuni urmărind o astfel de asimilare. Ele se vor abţine, de asemenea, de la
măsuri care, modificând proporţiile populaţiei din zonele locuite de persoane
aparţinând minorităţilor naţionale, sunt îndreptate împotriva drepturilor si
libertăţilor care decurg din standardele si normele internaţionale menţionate în paragraful 1 al prezentului
articol.”
Aţi mai afirmat:
Argumentele
CNS privind încălcarea de
către RO
a obligaţiilor
rezultând din Regulamentul 1059/2003 privind
stabilirea unei clasificări comune
a unităţilor teritoriale
în scop statistic (Regulamentul NUTS)
sunt lipsite de fundament, având în vedere că scopul Regulamentului NUTS este de a stabili o clasificare comună, din punct de vedere
statistic, a unităţilor teritoriale
pentru a permite colectarea, compilarea şi diseminarea unor statistici regionale armonizate la
nivelul UE.
Este de notorietate,
că regiunile de dezvoltare din România se suprapun unităţilor teritoriale în scop statistic NUTS2, care sunt instrumente importante de accesare ale
fondurilor UE şi elemente ale politicii de coeziune a Uniunii Europene, dar în
România reprezintă şi baza unor proiecte de reorganizare administrativ-teritorială,
chiar celei al Guvernului Dvs. La o abordare sinceră şi cu bună credinţă a subiectului
reformei administrative, trebuie amintit şi acest proiect, prin care Ţinutul
Secuiesc, cu o populaţie maghiară în procent de 75%, fără consultarea prealabilă
a populaţiei este înglobat forţat în regiunea Centru, cu ponderea maghiarimii sub proporţie de 30%. Intenţia
este atât de clară, încât nu ar necesita nici o adăugare.
Să trecem totuşi în revistă pe scurt
situaţia regiunilor NUTS2 la nivel european. Preambulul Regulamentului 1059/2003
privind stabilirea unei clasificări comune a unităţilor teritoriale în scop statistic (Regulamentul NUTS) prevede: unităţile neadministrative trebuie să reflecte circumstanţele economice, sociale, istorice, culturale,
geografice sau de mediu.
În conformitate cu articolul 3. alineat
(5): „în cazul în care, într-un stat
membru, pentru un anumit nivel al NUTS, nu există unităţi administrative de o
dimensiune suficientă conform criteriilor menţionate la alineatul (2), acest
nivel al NUTS se constituie prin agregarea unui număr corespunzător de unităţi
administrative existente alăturate, de dimensiuni mai mici.” În România
prin agregarea unui număr corespunzător de judeţe au fost înfiinţate unităţile
teritoriale NUTS2, dar cu ignorarea unor criterii impuse: Agregarea se realizează pe baza unor criterii corespunzătoare, precum
situaţia geografică, socio-economică, istorică, culturală sau de mediu.
Criteriul cultural şi istoric a fost
respectat în toată Europa, exceptând
România. (A se vedea anexa la Regulamentul 1059/2003) În această
privinţă este edificator exemplul unor regiuni, care prin derogare au abătut chiar
de la cerinţele legate de numărul populaţiei, pentru a proteja minorităţile
autohtone din regiune. Regulamentul prevede anumite praguri privind numărul
populaţiei pentru anumite unităţi teritoriale, pentru NUTS2 aceasta fiind
800.000 şi 3.000.000. Totuşi, trecând în revistă aceste regiuni statistice ale
Europei, găsim printre ele şi Valle d'Aosta din Italia cu o populaţie de doar
de 130.000 de locuitori. Cum a devenit mult sub pragul impus această regiune
unitate teritorială statistică NUTS2 de sine stătătoare? Regulamentul permite o
„derogare de la aceste praguri pentru
anumite unităţi neadministrative, din motive geografice, socio-economice, istorice,
culturale sau de mediu”. Având în vedere că Valea Aostei are
particularităţi culturale având şi populaţie autohtonă franceză, tradiţii
particulare înrădăcinate în istorie, autorităţile italiene s-au conformat
prevederilor Regulamentului 1059/2003, care în viziunea Dvs. nu ar conţine
obligaţii pentru România. Chiar mai mult, denumirea Văii Aostei apare în două
limbi în anexa regulamentului 1059/2003: Valle d'Aosta/Vallée d'Aoste. Dar
aceasta depăşeşte deja cadrul obligaţiilor minimale, Italia necăutând minimul
obligatoriu în domeniul protecţiei minorităţilor naţionale. În momentul în care
România ajunge la acest nivel al democraţiei, Ţinutul Secuiesc nu va fi doar o
regiunea statistică NUTS2 de sine stătătoare, dar prin concursul autorităţilor
româneşti va apare în această anexă cu denumirea Ţinutul Secuiesc/Székelyföld. Este
similară de altfel şi situaţia Provinciei Autonome Bolzano/Bozen (doar 510.000
locuitori)
În scrisoarea pe care ni l-aţi adresat, reiteraţi ideea unei reforme administrativ-teritoriale
ca şi „mijloc pentru îmbunătăţirea eficienţei şi a eficacităţii administrative a unui stat, definindu-se ca o opţiune de bună guvernare”, creând impresia, ca şi cum actuala
hartă a regiunilor de dezvoltare – fundamentul proiectului Dvs. de reformă
administrativă – ar garanta eficienţă şi eficacitate. Realitatea este însă
alta. Dinamica produsului intern brut pe cap de locuitor în regiunea Centru de
exemplu, în perioada 2007-2013 arată clar ineficienţa agregării a celor şase
judeţe într-o singură regiune, dar şi discriminarea indirectă a teritoriilor cu
populaţie preponderent maghiară.
Tabelul de mai jos, şi harta etnică pe care este reprezentată şi creşterea produsului intern brut pe cap de locuitor,
indică sărăcirea continuă şi artificial susţinută a Ţinutului Secuiesc, în
comparaţie cu judeţele cu populaţie românească, favorizate în politica de
dezvoltare regională a României.
Judeţ
|
2008 (euro)
|
2013 (euro)
|
Creştere
|
|
1
|
Alba
|
6318
|
7111
|
12,5%
|
2
|
Brasov
|
7285
|
8681
|
19,2%
|
3
|
Covasna
|
4923
|
5009
|
1,70%
|
4
|
Harghita
|
5013
|
5243
|
4,60%
|
5
|
Mures
|
5269
|
5953
|
12,90%
|
6
|
Sibiu
|
7225
|
8011
|
10,90%
|
Declaraţi că
„statele nu
au obligaţia de
a promova o reformă
administrativ-teritorială în funcţie de criteriul etnic sau pe principiul segregării.
Mai mult decât atât, o reformă
bazată. pe astfel de principii ar putea afecta grav funcţionarea statului,
convieţuirea
dintre majoritate şi minoritate; precum şi regimul de protecţie al drepturilor fundamentale ale persoanelor care trăiesc pe teritoriul statului
respectiv”.
Nici în petiţia pe care vi l-am adresat,
dar nici în documentele noastre nu figurează termenul „etnic”, sau „segregare".
Nu am cerut niciodată să ne izolaţi, să ne separaţi. Am cerut doar să
recunoaşteţi existenţa colectivităţii secuieşti, şi a Ţinutului Secuiesc cu
particularităţile sale culturale, lingvistice, religioase în conformitate cu
obligaţiile asumate de România. Chiar şi autonomia solicităm pentru toţi
locuitorii Ţinutului Secuiesc, care pentru noi este o entitatea teritorială
istorică şi culturală. A numi „segregare” această doleanţă este o denaturare cu
rea credinţă a realităţii şi nu prevesteşte nimic bun din păcate pentru
colectivitatea de care aparţin.
Negarea consecventă şi vehementă a
„criteriului etnic” de către Dvs. şi în general de câţiva politicieni cu
funcţii de conducere, ne duce la un text în care într-adevăr figurează acest
termen. Însă acest text nu a fost formulat de noi, fiind vorba de actuala lege
a administraţiei publice, Legea 2/1968:
Art. 3. - Judeţul este alcătuit din oraşe şi comune - unităţi de bază ale
organizării administrativ-teritoriale a ţării - în funcţie de condiţiile
geografice, economice şi social-politice, etnice şi de legăturile culturale
şi tradiţionale ale populaţiei.
Citind acest text de lege devine clară
atât originea termenului „criteriu etnic” în textele Dvs. şi ale altor
oficialităţi ale statului, dar devine clară şi intenţia Dvs. – contrară de
altfel cu obligaţiile internaţionale ale României – de a şterge acest criteriu
din legislaţia administrativă a ţării. Prin aceasta maghiarii din România ar
pierde un drept recunoscut astăzi.
Desigur menţinerea acestui criteriu în
procesul de înfiinţare a regiunilor şi aplicarea concomitentă a principiului
subsidiarităţii, - invocat şi în scrisoarea Dvs. - ar avea drept consecinţă autonomia
Ţinutului Secuiesc, tratată cu atâtea superstiţii şi prejudecăţi de clasa
politică română.
Este greu de înţeles această frază din răspunsul scris pe care ni l-aţi
adresat:
În
concluzie România nu are vreo obligaţie
în baza dreptului european de a-şi modifica ordinea administrativă internă şi de, a constitui unităţi administrativ-teritoriale in funcţie de criteriul etnic, cultural
sau istoric.
În România se pregăteşte o reformă
administrativă, o „modificare a ordinii administrative”. Pentru asta aţi iniţiat
modificarea Constituţiei şi aţi comandat redactarea unui studiu în 2013
(raportul CONREG) pentru argumentarea şi justificarea ulterioară a modului cum
au fost improvizate regiunile de dezvoltare în 2003.
Contrar afirmaţiei Dvs. la constituirea
noilor unităţi administrative rămâne
obligatoriu şi criteriul etnic, cultural sau istoric. Cert este, că nu doar obligatoriu, dar şi raţional,
democratic fără de care nu se poate vorbi nici de eficienţă, nici de
stabilitate.
Rezoluţia 1985/2014 a APCE recent
adoptată, în perfectă concordanţă cu tratatele internaţionale ratificate de
România, şi amintite mai sus, în articolul 10.3.2 prevede: „La definirea/reforma structurii
administrative şi/sau teritoriale indiferent de motivele economice să fie luată
în considerare valoarea adăugată a regiunilor istorice în privinţa culturii,
limbii, tradiţiilor şi religiilor.”
Şi în sfârşit
trebuie să vorbim şi despre perseverenţa cu care încercaţi să justificaţi politica
guvernului Dvs. în domeniul politicii minoritare cu lipsa obligaţiilor
internaţionale ale României. Chiar nu există posibilitatea ca România să fie în
realitate preocupată – cum susţineţi Dvs. – de „identificarea celor mai
potrivite mijloace în vederea
asigurării unui standard cât mai ridicat de protecţie a drepturilor persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale” şi în consecinţă să facă demersuri chiar şi
dincolo de aplicarea minimală ale actelor normative internaţionale obligatorii în
domeniul protecţiei minorităţilor? De exemplu, Recomandarea 1201/1993, în
articolul 12. prevede: "Nici una
din dispoziţiile acestui protocol nu poate fi interpretată ca o limitare sau
restrângere a unui drept individual al persoanelor aparţinând unei minorităţi
naţionale, sau a unui drept colectiv al unei minorităţi naţionale cuprins în
legislaţia statului contractant sau într-un acord internaţional la care acest
stat este parte."
Această prevedere
porneşte de la faptul, că există, sau pot exista ţări membre ale Consiliului
Europei, care – în loc să nege caracterul obligatoriu al angajamentelor asumate,
sau să-şi caute interpretări restrictive ori evazive – acordă chiar drepturi
mai largi de cele prevăzute în recomandare. Mai mult decât atât, prevederea citată nu permite o interpretare
care să limiteze sau să restrângă drepturile colective ale minorităţilor
recunoscute deja în legislaţia statutului sau într-un acord internaţional! Atât
litera, cât şi spiritul recomandării diferă mult de modul cum abordaţi Dvs. drepturile
minorităţilor, fie individuale, fie colective.
În consecinţă există a contradicţie flagrantă între dorinţa „asigurării unui standard cât mai ridicat de protecţie a drepturilor persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale” pe
de o parte, şi căutarea minimului obligatoriu impus prin norme internaţionale, sau interpretarea restrictivă ale acestora pe de
altă parte..
Nu ne surprinde că în
opinia Dvs. dreptul internaţional recunoaşte doar drepturi individuale. În
acest context ar fi fost important, ca opinia publică din România să cunoască insuccesul
amendamentelor la Rezoluţia 1985/2014 a APCE, care s-au referit la ştergerea
din document a noţiunii de drept colectiv, fiind respinse toate de Adunarea
Parlamentară.
În încheiere ne
exprimăm din nou convingerea, că pacea socială se poate garanta doar prin
dialog, aceasta fiind indispensabilă şi la asigurarea climatului de toleranţă,
urgentată de altfel şi prin raportul ECRI, şi în acest spirit vă rugăm să
primiţi o delegaţie formată din reprezentanţii Consiliul Naţional Secuiesc şi ai
autorităţilor locale din Ţinutul Secuiesc, pentru a prezenta direct concepţia
noastră privind viitorul Ţinutului Secuiesc. Suntem interesaţi, împreună cu
populaţia majoritară, ca în România drepturile minorităţilor naţionale să fie
asigurate în conformitate cu experienţele europene pozitive în acest domeniu.
Cu respect:
Izsák Balázs
Preşedintele Consiliului Naţional Secuiesc
Târgu-Mureş/Marosvásárhely
2014-06-20
Scrisoarea Cabinetului Primului Ministru dr. Victor Viorel Ponta
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése